ZSSK vybavila rušne moderným bezpečnostným systémom a pôjdu rýchlejšie. Železniciam však zúfalo chýbajú zamestnanci


Foto: ZSSK vybavila rušne moderným bezpečnostným systémom a pôjdu rýchlejšie. Železniciam však zúfalo chýbajú zamestnanci Foto: ZSSK

Zvýšenie bezpečnosti, komfortu a rýchlosti. Štátny železničný dopravca práve to očakáva od systému ETCS, ktorý aktuálne inštalovali do viacerých rušňov. Bezpečnostný systém ETCS dokáže napríklad zastaviť vlak, ak rušňovodič prehliadne signál stoj, teda červené svetlo na semafore. Analytik však upozorňuje, že obrovským problémom železníc je nedostatok zamestnancov, čo v konečnom dôsledku môže negatívne ovplyvniť bezpečnosť na slovenských koľajach.

O Európskom systéme riadenia vlakov (ETCS) sa vo veľkom diskutovalo po nedávnej nehode v Pardubiciach, kde rušňovodič rýchlika prešiel na červenú a zrazil sa s nákladným vlakom. Systém bol v stanici, kde k nehode došlo, vypnutý a nedošlo k automatickému zastaveniu vlaku po tom, čo prešiel návesť zakazujúcu ďalšiu jazdu.

Na Slovensku je systémom ETCS zatiaľ vybavená len trať Bratislava - Trnava - Trenčín - Žilina. ZSSK ním aktuálne vybavila 12 rušňov typu 361 vyrobených v rokoch 2011 až 2017. Lokomotívy po novom dokážu prijímať informácie priamo z trate, ako sú napríklad zníženie rýchlosti, alebo signalizácia návestí.

„ETCS minimalizuje riziko ľudskej chyby tým, že automaticky riadi rýchlosť vlaku a dodržiavanie signálnych pokynov, čím výrazne znižuje pravdepodobnosť nehôd,“ uvádza ZSSK v tlačovej správe.

Pre cestujúcich má systém prínos aj v tom, že rušne typu 361 budú môcť medzi Bratislavou a Žilinou naplno a bez obmedzení využívať najvyššiu povolenú rýchlosť. „Po aktivovaní systému ETCS na modernizovaných rušňoch radu 361 môžu jazdiť rýchlosťou až 160 km/h na trase Bratislava – Žilina. Cestujúci sa tak môžu tešiť na rýchlejšie vlakové spojenia,“ dodáva železničný dopravca.

Zdroj: ZSSK

Železniciam chýbajú ľudia. Najhoršie to je na západe Slovenska

Kým aktivácia európskeho bezpečnostného systému v lokomotívach ZSSK je dobrou správou, omnoho horším vyhliadkam čelia obe štátne železničné spoločnosti z hľadiska zamestnanosti. Osobnému aj nákladnému dopravcovi zúfalo chýbajú ľudia a podobné je to aj u správcu železničnej infraštruktúry, spoločnosti ŽSR.


„Otázka personálu je veľmi problematická na celom západnom Slovensku,“ upozorňuje analytik železničnej dopravy Jirko Kubáček, ktorý v minulosti pôsobil aj na ministerstve dopravy.

Podľa odborníka však príčinou nie je len nezáujem uchádzačov o zamestnanie o prácu na železnici, ale aj to, že stále používajú staršie a dnes už nevyhovujúce technológie.

Železnice tým, že včas nemodernizovali, nezabezpečili koncepčné nahrádzanie živej ľudskej sily prácou automatov. Ide predovšetkým o diaľkovú obsluhu zabezpečovacích zariadení, ktoré sa napríklad v západnej Európe bežne používajú,“ upozorňuje analytik.

Problém s nedostatkom zamestnancov spôsobil napríklad to, že vlaky nezastavujú v stanici Sekule na trati Bratislava - Kúty, pretože chýba výpravca. Železniciam zároveň nepomohla ani valorizácia dôchodkov, ktorá znamenala masový odchod skúsených zamestnancov do penzie.

„Teraz odchádzajú silné ročníky veľmi kvalifikovaných železničiarov do dôdchodku, a nie je ich veľmi kým nahradiť. Odchádza veľa kvalifikovaných a prichádza málo nekvalifikovaných a tým si zahrávame na dosť veľký problém,“ uzatvára Jirko Kubáček.


Podporte nezávislé spravodajstvo a získajte web bez reklám.

Podporiť

Dočítať článok zadarmo

Prečítajte si viac: